14. 3. 2024 12:00 |
Čo sa oplatí sledovať a na čo si dávať pozor z pohľadu právnych úprav a ochrany osobných a citlivých údajov?
Pri pohľade do roku 2024 môžeme očakávať viacero zaujímavých a významných zmien v oblasti digitálneho marketingu. Tieto trendy budú formovať spôsob, akým podnikatelia komunikujú so svojimi zákazníkmi a ako si udržiavajú konkurenčnú výhodu.
1. E-mailový marketing a hyperpersonalizácia
E-mailový marketing bude pokračovať v raste, a to najmä v oblasti hyperpersonalizácie. Analytické nástroje a strojové učenie umožnia poskytovať individuálne odporúčania obsahu a produktov. Zároveň je dôležité si uvedomiť, že pre e-mailový marketing nie je vždy nevyhnutný súhlas používateľa, a to na základe rôznych právnych základov:
- podľa GDPR je to oprávnený záujem,
- podľa zákona o elektronických komunikáciách - súhlas príjemcu elektronickej pošty sa nevyžaduje, ak ide o priamy marketing adresovaný na zverejnené kontaktné údaje účastníka alebo používateľa, ktorý je fyzickou osobou podnikateľom alebo právnickou osobou.
2. Content marketing a umierajúce cookies
Obsahový marketing bude aj v roku 2024 jedným z najhorúcejších trendov. Kvalitný obsah vždy priláka a zaujme cieľovú skupinu. Súčasne však sledujeme zánik súborov cookies, čo obmedzí možnosť sledovania používateľov a zobrazovania cielenej reklamy. Preto budú musieť podnikatelia hľadať inovatívne spôsoby interakcie so zákazníkmi - také, ktoré nepotrebujú zbierať a vyhodnocovať osobné údaje svojich používateľov. A služba spropaguj.to je presne takým spôsobom.
3. Krátke vertikálne videá a interaktivita
Video obsah ostáva dominantným komunikačným nástrojom. Vertikálne krátke videá budú ešte populárnejšie a podnikatelia naďalej budú vytvárať interaktívny obsah, ktorý osloví a zapojí zákazníkov. Využitie živých videí, interaktívnych príbehov a virtuálnej reality prinesie nové spôsoby súťaženia o pozornosť spotrebiteľov.
4. Umelá inteligencia (AI) a automatizácia – boom roku 2023 bude v 2024 kraľovať
Umelá inteligencia (AI) sa stáva kľúčovým nástrojom v marketingu. AI technológie sa stali neoddeliteľnou súčasťou tvorby obsahu, optimalizácie reklamných kampaní a komunikácie so zákazníkmi. V roku 2024-25 bude umelá inteligencia ešte viac integrovaná do marketingových procesov, kde umožní presnejšie segmentovať cieľovú skupinu a predikovať spotrebiteľské preferencie. Tento trend povedie k efektívnejším marketingovým kampaniam a zážitkovému marketingu, ktorý zákazníci vyhľadávajú.
Z pohľadu právnej úpravy sa umelej inteligencii priraďujú nové právne rámce, na ktorých EÚ postupne pracuje. Regulácia sa vyvíja smerom, kedy AI získa vlastné oklieštené práva ale aj povinnosti a najnovšia regulácia vstupuje do platnosti v roku 2026.
5. Chatboti a umelá inteligencia
Chatboti poháňaní umelou inteligenciou sa stávajú sofistikovanejšími a poskytujú vylepšenú interakciu so zákazníkmi. Ich využitie umožní efektívnejšiu komunikáciu a poskytovanie rád a nápadov na nákup. Už dnes sú v podstate pre každý väčší eshop nevyhnutnosťou.
6. Brand awareness a employer branding.
Záujem značiek sa bude viac sústreďovať na budovanie celkového povedomia o značke a jej hodnotách. Tento trend je dôležitý pre všetky typy značiek, pričom veľkú úlohu zohráva aj v employer brandingu - teda budovania atraktívnej značky zamestnávateľa.
7. Mikroinfluenceri a autentická spolupráca
Influencer marketing prejde transformáciou zameranou na autentické dlhodobé partnerstvá s mikroinfluencermi a nanoinfluencermi. Táto stratégia prinesie autentickejšie spojenia so zákazníkmi, čo vyvolá osobnejšie prepojenie s vašou značkou. Pokiaľ nepôsobíte globálne, tak sa zacieľte na lokálnu propagáciu – napr. na vaše mesto alebo okres.
8. Hlasové vyhľadávanie a optimalizácia pre hlasových asistentov
Rozmach hlasových asistentov posilní význam hlasového vyhľadávania. Optimalizácia pre hlasové vyhľadávanie bude kľúčová pre zvýšenie viditeľnosti a jednoduchšieho vyhľadania na web stránok.
9. Virtuálna realita (VR) a rozšírená realita (AR) v marketingu
V roku 2024 bude VR naďalej spôsobovať revolúciu v spôsobe, akým značky komunikujú so svojím publikom. Technológia AR a VR umožní podnikateľom poskytovať nevídané zážitky - ako napr. virtuálne vyskúšanie produktov, preskúmanie virtuálnych obchodov, vizualizácia priestorov, virtuálne podujatia a pod. Značky, ktoré začnú využívať tieto technológie, vyniknú a vytvoria nezabudnuteľné zážitky, ktoré pomáhajú budovať väčšiu lojalitu k značke. Na Slovensku to začneme intenzívnejšie pociťovať s odstupom 2-3 rokov.
10. Udržateľnosť a zodpovednosť v marketingu
Spotrebitelia očakávajú, že firmy prejavujú zodpovednosť voči udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti. Podnikatelia by mali ešte viac zdôrazňovať svoje úsilie v oblasti udržateľnosti a sociálnej zodpovednosti vo svojich marketingových kampaniach. A to nie len na oko ale skutočne. Značky, ktoré aktívne prispievajú k ochrane životného prostredia a podporujú inklúziu, získavajú viac pozitívnych hodnotení zo strany spotrebiteľov. Preto sa aj my, pomocou našej platformy, snažíme obmedziť všade prítomné letáky, plagáty, billboardy a už neúnosne informačné zahltenie.
Všetky tieto trendy sa budú prelínať možno až niekam k roku 2030. Vývoj nových technológií, ich odskúšanie a následné postupné nasadzovanie, bude nejakú dobu trvať. Ale je dobré o nich vedieť, rátať s nimi a začať sa s nimi oboznamovať. Prinesie vám to citeľnú podnikateľskú výhodu pred konkurenciou.
Lukáš Maliniak